visit places of Nepal online| travel guide-2019

Spread the love

প্রথমেই বলে নিচ্ছি এটা কোন ভ্রমণ কাহিনী না। বরং সম্প্রতি নেপালে ভ্রমণ করার পর নিজের টুকরো টুকরো কিছু ঘটনা ও ইনফরমেশনের সন্নিবেশ। গত ২১ থেকে ২৫ সেপ্টেম্বর পর্যন্ত আমরা ৬ বন্ধু নেপাল ঘুরতে গিয়েছিলাম। ১ জন অনেক আগে একবার নেপালে গেলেও বাকি সবারই প্রথমবার নেপাল যাওয়া। ফলে সব কিছুই নিজেরাই ঠিক করেছি, নিজেরাই ঘুরেছি। ফলে নিজেদের অভিজ্ঞতাতে যে বিষয়গুলো শেয়ার করা প্রয়োজন মনে করছি সেগুলোই এই লেখায় তুলে ধরলাম।

নেপালের ভিসা সমাচার:

নেপাল ভ্রমণের ভিসা দুই ভাবে কালেক্ট করা যায়। বাংলাদেশে নেপাল অ্যাম্বাসী থেকে। অথবা নেপাল পৌঁছে অনএরাইভাল ভিসা নেবার মাধ্যমে। আগে থেকে ভিসা নিলে আমাদের দেশের পোর্টগুলোতে কোন ঝামেলা করে না। নতুবা ফিরতি টিকেট দেখানো লাগে। ক্ষেত্র বিশেষে অফিসের এনওসি-ও চাইতে পারে। তবে ফিরতি টিকেট ও অফিসের এনওসি সঙ্গে থাকলে অনএরাইভাল ভিসা নেবার মতো শান্তি দ্বিতীয়টি নেই। কারণ পোর্টে গিয়ে পাসপোর্টে এরাইভাল সিল মারার সময়ই ১৫ দিনের অনএরাইভাল ভিসা দিয়ে দেয়। ভীড় না থাকলে পুরো প্রক্রিয়াটা জাস্ট ৫ মিনিটের কাজ।

ডলার কোথায় ভাঙ্গাবেন?

অনেকেই বলে পোর্টগুলো বা এর আশে পাশে ডলারের ভালো রেট নাও পাওয়া যেতে পারে। তবে আমার সাজেসন হলো নেপালের এয়ারপোর্টে যদি কেউ নামেন, তবে এখানেই ডলার ভাঙ্গানোটা উত্তম। কারণ এখানে একেবারে ব্যাংকের রেটেই ডলার ভাঙ্গানো ও কেনা যায়।

তারপর এয়ারপোর্ট বা বাসে গেলে নেপালে ঢোকার পোার্টের আশেপাশের যে কোন দোকান থেকেই পাসপোর্ট দেখিয়ে নেপালী যে কোন মোবাইল কোম্পানীর সিম সংগ্রহ করতে পারেন। আমাদের দেশের রবি সিমের ভায়রা ভাই হলো নেপালের এনসেল। এটার নেটওয়ার্কও বেশ ভালো। ৮ হাজার ফুট পাহাড়ের উপর থেকেও ভিডিও চ্যাটিং করেছি, খুবই দারুণ নেটওয়ার্ক। এনসেলের সিমের দাম কাঠমান্ডুতে নিয়েছিল ১৫০ নেপালী রূপি। অথচ নাগারকোটে এটির দাম নিল ১২০ নেপালী রূপি। অর্থাৎ সম্ভব হলে একাধিক দোকান যাচাই করে সিম কেনা ভালো।

নেপাল এয়ারপোর্ট ভীতি:

নেপালে বিমান দুর্ঘটনার ঘটনা মাঝে মাঝেই ঘটে। এটা পৃথিবীর অনেক এয়ারপোর্টেই ঘটতে পারে। তবে নেপালের ক্ষেত্রে ব্যাপারটা আলোচনায় আসার বেশ কিছু কারণ আছে। নেপালের একমাত্র আন্তর্জাতিক এয়ারপোর্ট “ত্রিভুবন” সমুদ্রপৃষ্ঠ থেকে প্রায় সাড়ে ৪ হাজার ফুট উপরে অবস্থিত। দুপাশে বেশ বড় পাহাড়বেষ্টিত থাকায় বিমান উড্ডয়ন ও নামার সময় কিছুটা রিস্ক থাকে।

উপরন্তু ত্রিভুবন এয়ারপোর্টটি অমসৃণ হওয়ায় বিমান নামা বা ওঠার সময় বেশ কাঁপুনি টের পাওয়া যায়, যা অনেক যাত্রীর মনে আতঙ্কের কারণ হতে পারে। তবে আমার ক্ষেত্রে নামা বা ওঠা কোন সময়ই কোন ভয় বা টেনশন কাজ করেনি। এমনকি আমার আশেপাশের যাত্রী ও সঙ্গীরাও কোন আতঙ্কবোধ করেনি। সেজন্য আমার সাজেসন হলো, মনে একটু সাহস রাখলেই চলবে। কারণ দুর্ঘটনা যদি ভাগ্যে থাকে তবে সেটা নিজের ঘরের মধ্যে হলেও হবে। এজন্য বিমানেই যে হবে সেটা না ভাবলেও চলবে।

কিভাবে যাবেন?

এর আগেই বলছিলাম যে নেপালে বাস বা প্লেন উভয় ভাবেই যাওয়া যায়। সড়কপথে নেপাল যাওয়ার জন্য আপনার প্রয়োজন হবে ভারতের ট্রানজিট ভিসা। ট্রানজিট ভিসা নেওয়ার সময় এন্ট্রি এবং এক্সিট পোর্ট দেবেন চ্যাংড়াবান্ধা/ রাণীগঞ্জ। নেপালের জন্য আলাদা করে ভিসা নেওয়ার প্রয়োজন নেই। নেপালে পৌছলেই মিলবে অন অ্যারাইভাল ভিসা। এই স্টিকার ভিসা মিলবে এন্ট্রি পোর্টেই। সার্কভুক্ত দেশের নাগরিকদের জন্য একই বছরের প্রথম ভ্রমণে ভিসা ফি লাগবে না। একই বছরে দ্বিতীয়বারের মতো ভ্রমণ করতে চাইলে ১৫ দিনের মাল্টিপল ভিসার জন্য ২ হাজার ২০০ টাকা ভিসা ফি প্রদান করতে হবে। চাইলে ঢাকায় অবস্থিত নেপালের এমব্যাসি থেকেও নিয়ে নিতে পারেন ভিসা।

বিমানে যেতে চাইলে

আর বিমানে যেতে চাইলে সরাসরি হযরত শাহজালাল এয়ারপোর্ট থেকে কাঠমান্ডুর বিমানে যেতে পারেন। ইউএস বাংলার বিমান দুর্ঘটনার পর থেকে নেপালে তাদের বিমান বন্ধ রয়েছে। সেজন্য আপনার প্রথম চয়েস হিসেবে বিমান বাংলাদেশকে রাখতে পারেন। ভাড়া পড়বে আপ-ডাউন মিলিয়ে সর্বনিম্ন সাড়ে ১৮ হাজার টাকা থেকে সর্বোচ্চ সাড়ে ৩৩ হাজার টাকার মধ্যে। সময় লাগবে ১ ঘন্টা ৪ মিনিট। বাংলাদেশ থেকে কাঠমান্ডুর উদ্দেশ্যে প্রতিদিন সকাল সাড়ে ১০টায় বিমান ছেড়ে যায়। আর কাঠমান্ডু থেকে বাংলাদেশে বিমান আসার সময় প্রতিদিন দুপুর ১টা (কাঠমান্ডুর সময় অনুযায়ী)। কাঠমান্ডুর সঙ্গে ঢাকার সময় পার্থক্য ১৫ মিনিট। অর্থাৎ আমাদের যখন দুপুর ১টা ১৫ মিনিট, কাঠমান্ডুতে তখন দুপুর ১টা।

বর্তমানে ঢাকা-কাঠমান্ডু-ঢাকা রুটে বিমান বাংলাদেশের বিশেষ ছাড় চলছে। প্রমো কোড ব্যবহার করে বিমান বাংলাদেশের ওয়েবসাইট থেকে রাউন্ড ট্রিপের টিকেট কাটলে ১০% ডিসকাউন্ট পাওয়া যাবে। প্রমো কোডটি হলো: “TREK-18″। এই অফার চলতি বছরের ৩০ নভেম্বর পর্যন্ত থাকবে। এছাড়া ক্রেডিট কার্ড দিয়ে টিকেট কাটলেও ১০% ডিসকাউন্ট পাওয়া যাবে। তবে আপনার ক্রেডিট কার্ডে বিমান বাংলাদেশের টিকেট কাটার ডিসকাউন্ট সুবিধা আছে কিনা সে ব্যাপারে আগেই খোঁজ নিয়ে নেবেন।

নেপালে কোথায় যাবেন, কিভাবে যাবেন?

নেপালের রাজধানী কাঠমান্ডুর প্রধান সমস্যা হলো এর অধিকাংশ রাস্তাই ধুলাচ্ছন্ন। অনেক রাস্তারই সংস্কার কাজ চলছে। ফলে রাস্তায় চলাচলকারীদের অধিকাংশই মুখে মাস্ক ইউজ করেন। একারণে নেপালে যাবার সময় সঙ্গে করে মাস্ক নিয়ে যাওয়াটা উচিত।

তবে কাঠমান্ডুর থেকে ২৭ কিলোমিটার দূরে নাগারকোট কিংবা ২০৪ কিলোমিটার দূরে অবস্থিত পোখরাতে আবহাওয়া অনেক পরিস্কার। নেপাল গেলে এ দুটো স্থানেই মূলত সকলে ঘুরতে যান।

কাঠমান্ডু থেকে নাগারকোটে যাবার ক্ষেত্রে টুরিস্ট বাস কিংবা রিজার্ভ ট্যাক্সি নেয়া যেতে পারে। আমার সাজেসন হলো একাধিক জন একসাথে গেলে ট্যাক্সি নেয়াটাই ভালো হবে। ট্যাক্সি ভাড়া যাই চাক না কেন ২ হাজার নেপালী রূপির বেশি না দেয়াটাই উত্তম হবে। তবে অবস্থা বুঝে কিছু বেশি দেয়া লাগতে পারে। বাসের চেয়ে ট্যাক্সি কেন প্রেফার করছি সেটি নাগারকোটে যাবার সময়ই উপলব্ধি করবেন। নাগারকোটের আঁকাবাঁকা ও তীক্ষ্ণ বাঁকগুলোতে ট্যাক্সিতে বসেই চরম থ্রিল অনুভব করবেন।

আতঙ্কে রূপ

তবে বাসের ক্ষেত্রে এই থ্রিলটি আতঙ্কে রূপ নিলেও নিতে পারে। অন্যদিকে পোখরাতে নন এসি বা এসি বাস কিংবা শেয়ারিং মাইক্রোতে যেতে পারেন। লোক সংখ্যা যদি ১০ জন বা এর অধিক হয় তবে মাইক্রো রিজার্ভ করে নিতে পারেন। শেয়ারিং মাইক্রোতে পার হেড ভাড়া নেবে ৫০০ নেপালী রূপি করে। আর বাসে ৩০০ থেকে ১২০০ নেপালী রূপি ভাড়া পড়বে। এছাড়া স্পেশাল কিছু বিলাসবহুল বাস আছে সেগুলোর ভাড়া ২৫০০ নেপালী রূপি পর্যন্ত নেয়।

আমরা ৬ জন পোাখরা থেকে কাঠমান্ডুর থামেলে রিজার্ভ এসি জিপে এসেছিলাম ১১ হাজার নেপালী রূপি দিয়ে। খরচটি বেশি হলেও বেশ কিছু কারণে এভাবে এসেছিলাম। তবে আসার পর বুঝেছিলাম আমাদের সিদ্ধান্ত ভুল ছিল না। কাঠমান্ডু থেকে পোখরা যাবার দূরত্ব ৪ থেকে ৫ ঘন্টা ধরা হলেও রাস্তায় অনাকাঙ্খিত জ্যামের সম্মুখীন হওয়া খুবই নিয়মিত ঘটনা। আমরা ৬ ঘন্টায় পোখরা গেলেও ফিরেছি ১০ ঘন্টায়। পুরো সময় এসি না থাকলে রাস্তার গরমে সারা দিনের জার্নিটাই অনেক কঠিন হতো।

সময় লেগেছে

তবে নাগারকোট যাওয়া বা আসার পথে কোন জ‌্যামের মুখোমুখি হতে হয়নি। সময় লেগেছে ২ ঘন্টার মতো। নাগারকোটে প্রবেশের সময় এন্ট্রি ফি হিসেবে জনপ্রতি ২০০ নেপালী রূপি দিতে হয়। এটা কেবল সার্ক ভুক্ত দেশগুলোর জন্য। নেপালীদের জন্য ১০০ রূপি। আর পৃথিবীর অন্য সকল দেশের নাগরিকদের জন্য জনপ্রতি ১২০০ নেপালী রূপি করে দিতে হয়।

নেপালে কোথায়, কিভাবে থাকবেন:

নেপালের অন্যতম প্রধান আয়ের উৎস হলো পর্যটন। ফলে পর্যটকদের থাকা-খাওয়ার জন্য পুরো দেশেই অসংখ্য ভালো মানের হোটেল রয়েছে। এখন প্রসঙ্গ হলো ট‌্যুর করার সময় যদি লিমিটেড হয় বা দেখা গেল গন্তব্যে পৌঁছাতে আপনার অনেক রাত হয়ে গেল, তখন ভালো হোটেল কিভাবে খুঁজে পাবেন। আর কিভাবেই বা আপনার হোটেল রুম বুক দেবেন। ইন্টারনেটের এ যুগে এ বিষয়টি খুবই সহজ যে, অনলাইনেই নানা সাইট রয়েছে হোটেল রুম বুক দেবার জন্য। বিশেষ করে গুগল আপনাকে রুম রেট সহ হোটেলের খোঁজ পেতে ভালো সাহায্য করবে।  তবে নেপাল ভ্রমণের জন্য এসব কিছুর বাইরেও হোটেল খুঁজে বের করা বা বুকিং দেবার জন্য আমার কাছে ভালো একটা অপশন আছে।

নেপালে গিয়ে আমরা প্রথম রাত

নেপালে গিয়ে আমরা প্রথম রাতটি থেকেছিলাম নাগারকোটে। সেখানে যে হোটেলে আমরা ছিলাম সেটি খুব আহামরি মানের না হলেও একেবারে খারাপ ছিল না। এই হোটেলটি আমরা বুকিং ডট কম থেকে বুক করেছিলাম। বুক করে রাখার অন্যতম কারণ ছিল, নেপাল ইমিগ্রেশনে ফর্ম পূরণ করার সময় কোথায় কোন হোটেলে থাকবো সেটি অবশ্যই উল্লেখ করতে হয়। এটি পরবর্তীতে চেক করা হয় কিনা সেটির ব্যাপারে আমি শিওর না হলেও বুক করে যাওয়াই ভালো। এতে যেমন টেনশন ফ্রি থাকা যায়, তেমনি অচেনা স্থানে গিয়ে থাকার জায়গা খুঁজতে হয় না।

তবে পরের দিন যখন আমরা পোখরার উদ্দেশ্যে রওনা হই তখন আমাদের মধ্যে কেউ কেউ বলেছিলেন যে, পোখরায় প্রচুর হোটেল আছে। তাই আগে থেকে বুকিং দিয়ে যাবার কোনই দরকার নাই। গিয়ে দেখে শুনে হোটেল ঠিক করলেই হবে। এই আশ্বাসে আশ্বস্থ হয়ে আমরাও কোন বুকিং দেয়া ছাড়াই পোখরার উদ্দেশ্যে নাগারকোট থেকে রওনা দেই। নাগারকোট থেকে পোখরায় যাবার সরাসরি কোন বাস সার্ভিস নেই। রিজার্ভ ট্যাক্সিতে ভাড়া যায় ১৬ হাজার নেপালী রূপি করে। একেকটা ট্যাক্সিতে মাত্র ৩/৪ জন ট্রাভেল করতে পারে। আমরা সংখ্যাই আছি ৬ জন। সুতরাং, দুটো ট্যাক্সি তো লাগবেই। তাই সব কিছু ভেবে চিন্তে সরাসরি যাবার চিন্তা বাদ দিয়ে সিদ্ধান্ত নেয়া হলো আগে কাঠমান্ডু যাবো। তারপর সেখান থেকে পোখরায় বাসে যাবো।

মাইক্রোতে যাবার ভাড়া

তবে কাঠমান্ডু থেকে পোখরায় শেয়ারিং মাইক্রোতে যাবার ভাড়া জনপ্রতি ৫০০ নেপালী রূপি হওয়ায় সিদ্ধান্ত হলো বাসের বদলে মাইক্রোতেই আমরা পোখরায় যাবো। নাগারকোট থেকে পোখরায় যেতে সময় লাগে প্রায় ৮/৯ ঘন্টা। নাগারকোট থেকে আমরা রওনা দেই দুপুর ১২টায়। কাঠমান্ডু এসে লাঞ্চ করেই মাইক্রোতে উঠি। পথিমধ্যে দুইবার যাত্রা বিরতিতে সময় পার হয়। ফলে হিসেব করে দেখি রাত ৯/১০ টার আগে আমরা পোখরায় পৌঁছতে পারবো না। নেপালে আবার রাত ৯টা বাজলেই প্রায় সব দোকানই বন্ধ হয়ে যায়। তাহলে এতো রাতে পৌঁছে হোটেল ঠিক করা তো বাস্তবিকই কঠিন কাজ। নেপাল ভ্রমণের টিম লিডার হিসেবে রাতে থাকার ব্যবস্থার টেনশনে অস্থির হয়ে প্রথমে গুগল ম্যাপের মাধ্যমে পোখরার হোটেলের খোঁজ শুরু করলাম।

প্রথম পর্বেই বলেছিলাম নেপালে মোবাইল নেটওয়ার্ক পাহাড়ের উপর থেকেও দারুণ ভাবে পাওয়া যায়। তাই যাত্রা পথের পুরোটা সময়ই ইন্টারনেটের ব্যাপক সাপোর্ট পেয়েছিলাম। তা যা বলছিলাম, গুগল থেকেই খোঁজ পেলাম দারুণ একটি অ্যাপের। OYO Rooms শিরোনামের এই অ্যাপটি মূলত ভারতীয়। তবে এটি ভারত ছাড়াও নেপাল, মালয়েশিয়া, ইউএই, চীন ও ইন্দোনেশিয়ায় কার্যকর। এই অ্যাপের মাধ্যমে এই দেশগুলোর ২৩০ টি শহরের ৮৫০০ টিরও বেশি হোটেলে থাকার জন্য বুকিং দেয়ায় যায়। উপরন্তু অ্যাপের মাধ্যেম বুকিং দিলে বেশ ভালো ডিসকাউন্টও পাওয়া যায়। OYO অ্যাপ দিয়েই পোখরাতে ও পরবর্তীতে কাঠমান্ডুতে আমরা হোটেল রুম বুক দিয়েছিলাম।

OYO APPS

OYO অ্যাপে বুক দেবার জন্য নেপালের যে কোন স্থানীয় মোবাইল নম্বর দিয়ে সাইনআপ করতে হয়। বুক দেবার পর OYO কাস্টমার কেয়ার থেকে ফোন দিয়ে কনফার্ম তারা হয় ও হোটেলে যাবার ডিটেইলস এড্রেস এবং হোটেলের কনটাক্ট নম্বর মেসেজ করে পাঠিয়ে দেয়। OYO অ্যাপের মাধ্যমে কখন হোটেলে চেকইন করবেন সেটা উল্লেখ করা যায়। ফলে আপনি মধ্য রাতে হোটেলে পৌঁছালেও রুম ক্যান্সেল হয়ে যাবার ভয় থাকে না। আবার ইচ্ছা করলে রুম আপগ্রেডও করা যায়। যেমন হয়তো আপনি বুক দিলেন নন-এসি রুম, কিন্তু পরে মনে হলো এসি রুম নেবেন, সেটিও ‌OYO অ্যাপের মাধ্যমে করা যায়। OYO এর চেইন হোটেলগুলোর অনেকগুলোতেই একটি রুমে তিনজন করে থাকা যায়। একটি সিঙ্গেল বেড ও একটি ডাবল বেড থাকে। একারণে বেশ বড় গ্রুপ ধরে গেলেও থাকাটা সাশ্রয়ী হয়। নেপালে OYO এর ১৩৮টি চেইন হোটেল আছে। ফলে নেপালের সব শহরেই OYO এর হোটেল পাবেন। আমরা পোখরা ও কাঠমান্ডুর থামেলে OYO এর যে হোটেল দুটিতে ছিলাম, দুটো হোটেলেই সকালের ব্রেকফার্স্ট কমপ্লিমেন্টারি ছিল। আমরা এসি ও নন এসি মিলিয়ে রুম নিয়েছিলাম বলে প্রতি রাতের জন্য রুম ভাড়া পড়েছে ১৩০০ থেকে ১৭০০ নেপালী রূপি করে। এজন্য আমার সাজেসন হলো নেপাল ভ্রমণের সময় OYO অ্যাপের সহযোগীতা নিলে কোন টেনশন ছাড়াই নেপাল ভ্রমণ করতে পারবেন।

নেপালের খাবার:

নেপালে যাবার আগে আমাদের সকলেরই অন্যতম টেনশন ছিল নেপালে গিয়ে কি খাবো। তাদের রান্না খেতে পারবো কিনা। উপরন্তু আমরা যা যা খাই, সেগুলো পাবো কিনা। খাবার নিয়ে এতো চিন্তার মধ্যে টিমের কেউ কেউ বললেন ৪/৫ দিন ভাত না খেলে কিছু হয় না। দরকার হলে নুডলস বা রুটি খাবো। তবে আমরা যেহেতু মাছে-ভাতে বাঙালি, সুতরাং মাছের আকুতি সহ্য করা গেলেও ভাত না খাবার আকুতি সহ্য করা বাস্তবিকই যে কঠিন সেটি দেশ ছাড়ার পর সকলে আরো তীব্র ভাবে বুঝেছে।

প্রথমদিন নেপালে পৌঁছে দুপুরের খাবার হিসেবে সকলে নুডলস খেলেও রাতের খাবারের তালিকায় টিমের অধিকাংশই ভাত খাবার জন্য অস্থির হলেন। ফলে পরের যে ক’দিন নেপালে ছিলাম দুপুরে ভাত না খেলেও রাতে ভাত থাকাটা যেন অলিখিত নিয়মই ছিল বলা যায়।

নেপালীরাও আমাদের মতো ভাত-রুটি খায়। তবে সেখানে খাবার-দাবারের দাম আমাদের দেশের তুলনায় বেশি। এক প্লেট ভাতের দাম রেস্টুরেন্ট ভেদে ১২০ থেকে ১৫০ নেপালী রূপি। ভালো মানের রেস্টুরেন্টে তো দাম আরো বেশি। রুটি বা পরোটার দাম ২৫/৩০ নেপালী রূপির উপরে। এক কাপ লাল চা ২০ আর দুধ চায়ের দাম পড়তো ২৫ নেপালী রূপি। কলা খেয়েছি প্রতি পিস ১৫ থেকে ২০ নেপালী রূপি, এমনকি সিঙ্গারার দামও নিয়েছে ২০ নেপালী রূপি করে।

ড্রিংকসের দাম

আমাদের দেশে কাঁচের বোতলো সফট ড্রিংকসের দাম ২০ টাকা করে হলেও একই পানীয় নেপালে আমাদেরকে কিনতে হয়েছে ৫০-৬০ নেপালী রূপি করে। তবে বেশ কয়েক জায়গাতেই আমরা দেখেছি, একজনের জন্য যে খাবারটা তারা সার্ভ করে, সেটি অনায়াসে ২ জন খেতে পারে। তাই প্রথম দিন অর্ডার দেবার পর অনেক খাবার রয়ে গেলেও পরের দিনগুলোতে আমরা বেশ হিসেব করে অর্ডার দিয়েছিলাম। তাও লাঞ্চ বা ডিনারে আমরা ৬ জন যাই খাই না কেন, বিল কোনবারই ১৫০০ থেকে ২০০০ নেপালী রূপির নিচে আসেনি।

আমার হিসেবে, দাম বেশি হওয়ার অন্যতম কারণ হলো নেপালে সমতল ভূমি প্রায় নেই বললেই চলে। পাহাড় কেটে যতটুকু আবাদী জমি করা হয়েছে সেটুকুতেই চাষাবাদ করা হয়। পাহাড়ের গায়ে সিঁড়ির মতো করে কেটে লম্বালম্বিভাবে ধান চাষ করা হয়। আর অনেক খাদ্যপণ্যই আমদানি করা হয়। নেপালে ভারতীয় পণ্যের আধিক্য খুব বেশি। তবে দাম তুলনামূলক বেশিই বলা যায়।

দুধ বেশি ব্যবহার

নেপালের দুধ চা বা দুগ্ধজাত কোন খাবারে মহিষের দুধ বেশি ব্যবহার করা হয়। মহিষের দুধের চা ও দই যে এতো মজা হয় সেটি নেপালে না গেলে বুঝতাম না। নেপালের নাগারকোট যারা যাবেন তারা অবশ্যই মোষের দুধের চা ও দই খেয়ে আসবেন।

ভাতের সঙ্গে সবজিই হোক বা মাংসই হোক সেটি খুব বেশি ঝোল ঝোল করা হয়। এটি অনেকে পছন্দ নাও করতে পারেন। আর প্রতিটি খাবারে কেমন যেন একটা গন্ধ থাকে, হয়তো তাদের মশলার ভিন্নতার জন্য, যেটি অনেক পর্যটকের কাছে ভালো না লাগারও কারণ হতে পারে।

নেপালে গেলে কলা খেতে ভুল করবেন না। অসাধারণ টেস্ট পাবেন। স্ট্রিট ফুডের টেস্ট নিতে পারেন। ভিন্ন এক্সপটেরিয়েন্স হবে।

গরুর মাংস

হিন্দু প্রধান রাষ্ট্র হওয়ায় পুরো নেপালের কোথাও গরুর মাংস পাবেন না বললেই চলে, আমরা অন্তত পাই নি। মাংস হিসেবে খেতে পারবেন মুরগি ও মহিষের মাংস। তবে সেগুলোর জবাই প্রক্রিয়া নিয়ে প্রশ্ন আছে। টিমের কেউ কেউ জানালেন আমরা যেভাবে পশু জবাই করি, সেগুলোর বদলে এই পশুগুলোকে বলি দেয়া হয়। এজন্য যারা মুসলিম অনুশাসন ভালো ভাবে মেনে চলেন তারা নেপালে মাংস খাওয়া এড়িয়ে যেতে পারেন। নেপালে মাছ খুব বেশি পাওয়া যায় না। আর যেগুলো পাওয়া যায়, সেগুলোর দামও অনেক বেশি।

নেপালে চলতি পথে বেশ কয়েকটি রেস্টুরেন্ট চোখে পড়েছে, যেগুলোতে বুফে সিস্টেম প্রচলিত। নন ভেজ ও ভেজ- এভাবে দুটো ক্যাটাগরিতে খাবারের বিল ধরা হয়। বিলও খুব বেশি হয় না। সর্বোচ্চ ২৫০-৩০০ নেপালী রূপির মধ্যেই নিজের ইচ্ছা মতো খেতে পারবেন।

রেস্টুরেন্টই খাবার অর্ডার

তবে অনেক রেস্টুরেন্টই খাবার অর্ডার দেবার পর তৈরি করে তারপর সার্ভ করে। এজন্য সময় লাগে ৩০ মিনিট থেকে ১ ঘন্টা পর্যন্ত। হোটেলে যদি রাতে বা দুপুরে খেতে চান তবে অনেক আগেই অর্ডার করে রাখতে হয়। নইলে পরে খাবার নাও পেতে পারেন। লোকাল রেস্টুরেন্টগুলোও রাত ৯টার পর বন্ধ হয়ে যায়। তাই রাতের খাবার ৯টা মধ্যেই খাবেন, নইলে না খেয়েই রাত পার করতে হবে।

সব শেষ কথা, ভিন্ন দেশ ও ভিন্ন সংস্কৃতিতে খাবারেও ভিন্নতা ও স্বাদ থাকবে। তাই সব কিছু নিজের মনের মতো না পাওয়াটাই স্বাভাবিক। এজন্য আক্ষেপ করে খামোখা ট্যুরের আনন্দ মাটি করবেন না। না হয় ক’দিন মন মতো না-ই বা খেলেন। একেবারে দেশে এসেই না হয় ইচ্ছা মতো খাবেন এই আশাই মনে পুষে রাখুন ও যে কোন জায়গায় ভ্রমণ এনজয় করুন।

নেপালে কেনাকাটা:

কেনাকাটার জন্য নেপাল খুব বেশি সুইটেবল দেশ না। কারণ নেপালের বিভিন্ন মার্কেটে কেনাকাটার জন্য যে পণ্যগুলো দেখবেন সেগুলোর অধিকাংশই ভারত অথবা চীন থেকে আমদানী করা। নেপালের ঐতিহ্যবাহী টুপি আর কিছু শো-পিস ছাড়া ইউনিক পণ্য তেমনটা আমার চোখে পড়ে নি।

আর জিনিসের দাম সেই রকম বেশি। আপনার যদি নিউমার্কেট বা গুলিস্তানে দামাদামি করে জিনিস কেনার বাতিক থাকে তবে নেপাল হবে আপনার আরেকটি প্র্যাকটিস ফিল্ড। তবে এ ফিল্ডটি কিছুটা কঠিন। কারণ, প্রথমত, ভাষাগত ব্যাপারে অমিল, দ্বিতীয়ত, একই পণ্যের দাম বিভিন্ন দোকানে বিভিন্ন রকম হওয়াতে আপনি রীতিমতো কনফিউজ হয়ে যাবেন। সেজন্য আপনাকে বিস্তর সময় ও ধৈর্য নিয়ে পণ্য কেনাকাটা করতে হবে।

গায়ে দেবার চাদর

দেখা যাবে ১৮০০ নেপালী রূপি দামের শাল (গায়ে দেবার চাদর) দামাদামি করে হয়তো ৮০০ নেপালী রূপিতে কিনে দোকান থেকে বের হয়েছেন, তখন আপনার সফরসঙ্গী কেউ একজন পাশের দোকান থেকে সেটি নেপালী ৬০০ রূপিতে কিনে বের হচ্ছে। অন্তত আমাদের ট্যুরে এমনটা হয়েছে বলেই বলছি। ব্যাপারটা সবার জন্যই তখন বিব্রতকর হয়ে দাঁড়ায়।

আবার এমনও হয়েছে যে, নেপালী টুপি দামাদামি করে ১৫০ নেপালী রূপি করে গোটা বিশেক কেনার পর দেখা গেছে অন্য একজন সেটি ১০০ নেপালী রূপি করে অন্য দোকান থেকে কিনেছেন। তাই দামাদামি যদি করতে পারেন তবে কেনাকাটায় সময় রাখবেন, নইলে খামোখা পরে আফসোস করার মানসিক প্রস্তুতি রাখুন।

কোথা থেকে কিনবেন (নাকি ঠকবেন!)

কাঠমান্ডুর থামেল হলো কেনাকাটার আদর্শ স্থান। এ জায়গাটা এয়ারপোর্ট থেকে খুব বেশি দূরত্বে নয়। গাড়িতে যেতে ২০ মিনিট মতো লাগে। থাকা-খাওয়ার জন্য অনেক ভালো ভালো হোটেল-রেস্টুরেন্ট এখানে পাবেন। অলি-গলির মধ্যে অসংখ্য ছোট-বড় দোকান থেকে আপনার পছন্দসই পণ‌্য কিনতে পারবেন। তবে ঘুরে ফিরে সেই একই কথা, কেনাকাটায় আপনাকে পারদর্শি হতে হবে। যদি পারেন তবে স্থানীয় কাউকে বা যিনি আগেও এখানে কেনাকাটা করেছেন তাকে নিয়ে যেতে পারেন।

ভাষাগত ব্যাপারে সমস্যা হতে পারে। কোন কোন নেপালী দোকানদার ইংরেজি বেশ এক্সপার্ট। আর বাকিরা নেপালী ছাড়াও হিন্দিতে পারঙ্গম। সুতরাং, আপনি আপনি যদি হিন্দিতে কথা বলা ও বোঝায় অভিজ্ঞ হন, তবে কেনাকাটা করা আপনার জন্য বেশ সহজই হবে।

ক্রেডিট কার্ড ব্যবহার

বড় বড় দোকানগুলোতে ক্রেডিট কার্ড ব্যবহার করেও কেনাকাটা করার সুযোগ রয়েছে। তবে আমাদের গ্রুপেরই একজনের কার্ড কাজ করেনি। সেজন্য আপনার ক্রেডিট কার্ডটি আসলেই কাজ করবে কিনা সেটি দেশ ছাড়ার আগেই ব্যাংক থেকে কনফার্ম হয়ে নিয়েন।

যারা প্রথমবারের মতো নেপাল যাবেন তাদের অনেকেই শপিং করবেন। কিন্তু প্রশ্ন জাগে কি কি শপিং করবেন। আসুন, একটু আইডিয়া শেয়ার করি। বাসার মুরুব্বীদের জন্য শাল কিনতে পারেন। দাম নেবে ৫০০ থেকে ৮০০ নেপালী রূপি। সুন্দর সুন্দর চাবির রিংয়ের দাম নেবে ৫০ থেকে ১০০ নেপালী রূপি। ঐতিহ্যবাহী নেপালী টুপি পাবেন ১০০ থেকে ১৫০ নেপালী রূপির মধ্যে।

নিজের জন্য চামড়ার জুতো কিনতে পারেন। শার্ট, প্যান্ট বা গেঞ্জি যেটাই কিনুন না কেন সেটা পাশ্ববর্তী থেকে আমদানী করা বলেই ধরে নেবেন। তাই এগুলো কিনে লাগেজ ভারী না করাই ভালো। মনে রাখবেন আপনার জন্য ২০ কেজি লাগেজ পারমিটেড। এর বেশি ওজন হলে আলাদা করে ট্যাক্স দিতে হবে।

বাহারী ডিজাইনের নানা রকম শো পিস আছে। তবে যদি চাকু বা বন্দুক জাতীয় শো পিস কেনেন, তবে অবশ্যই বিমানের লাগেজে দিয়ে দেবেন। সাথে করে বহন করতে দেবে না।

এছাড়া ছোট-বড় সবার জন্য চকলেট কিনতে পারেন। তবে চিলি (মরিচ) যুক্ত ঝাল চকলেট কিনবেন না। এয়ারপোর্টে তা রেখে দেবে। আমার ক্ষেত্রে এমনটা হয়েছে বলেই বলছি।

চামড়ার হ্যান্ড ব্যাগগুলোও বেশ পছন্দ হবে। দামাদামি করলে ৫০০ থেকে ২৫০০ নেপালী রূপির মধ্যে কিনতে পারবেন। তবে কিছু কিছুর দাম কোয়ালিটি অনুযায়ী কম-বেশি হতে পারে।

Farjana Akter

Generations previous to the year 2000 used to reach, exclusively, for travel agencies when wanting to plan a trip. Consequently, travel agents became personal counselors, destined to help customers with their search to build the perfect vacation itinerary.

172 thoughts on “visit places of Nepal online| travel guide-2019

  • March 23, 2019 at 3:55 pm
    Permalink

    Wow, awesome blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is great, as well as the content!

    Reply
  • March 30, 2019 at 10:17 pm
    Permalink

    Have you ever considered writing an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my audience would value your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

    Reply
  • April 11, 2019 at 9:24 am
    Permalink

    Simply a smiling visitor here to share the love (:, btw great design and style. “Treat the other man’s faith gently it is all he has to believe with.” by Athenus.

    Reply
  • May 5, 2019 at 8:40 pm
    Permalink

    Just wish to say your article is as astounding. The clarity in your post is just excellent and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission allow me to grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

    Reply
  • May 18, 2019 at 10:35 am
    Permalink

    Hello there! This article could not be written much better!

    Reading through this post reminds me of my previous roommate!
    He always kept preaching about this. I’ll forward this
    information to him. Pretty sure he’s going to have a very good read.
    Many thanks for sharing!

    Reply
  • May 26, 2019 at 8:00 am
    Permalink

    Hey would you mind letting me know which web host you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this
    blog loads a lot quicker then most. Can you recommend a good
    hosting provider at a fair price? Many thanks, I
    appreciate it!

    Reply
  • May 27, 2019 at 10:26 pm
    Permalink

    I do agree with all the ideas you have presented in your post. They are very convincing and will certainly work. Still, the posts are too short for beginners. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

    Reply
  • May 30, 2019 at 3:54 am
    Permalink

    Terrific work! This is the type of info that are meant to
    be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning
    this publish upper! Come on over and discuss with my website .
    Thanks =)

    Reply
  • May 30, 2019 at 4:58 pm
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and
    also the rest of the website is very good.

    Reply
  • May 31, 2019 at 9:25 am
    Permalink

    I was just searching for this information for some time.
    After 6 hours of continuous Googleing, finally I got it in your site.
    I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative sites in top of the list.
    Usually the top websites are full of garbage.

    Reply
  • May 31, 2019 at 10:43 am
    Permalink

    I loved up to you will obtain performed right here.
    The comic strip is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nevertheless, you command get bought an shakiness over that you
    wish be delivering the following. in poor health definitely come more in the past once more
    since precisely the similar nearly very often inside of case you shield this
    increase.

    Reply
  • June 2, 2019 at 9:39 pm
    Permalink

    When I originally left a comment I appear to have clicked
    the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I receive four emails with the same
    comment. There has to be a means you can remove me from that service?
    Cheers!

    Reply
  • June 4, 2019 at 9:57 am
    Permalink

    At this time it looks like WordPress is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your
    blog?

    Reply
  • June 5, 2019 at 7:54 pm
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I will be sure to bookmark it and come back to read more of your
    useful info. Thanks for the post. I’ll certainly
    comeback.

    Reply
  • June 5, 2019 at 10:47 pm
    Permalink

    Hello There. I found your blog using msn. This
    is a really well written article. I’ll be sure to bookmark
    it and return to read more of your useful information. Thanks for the post.

    I’ll certainly return.

    Reply
  • June 6, 2019 at 12:45 am
    Permalink

    As I website possessor I believe the content matter here is rattling excellent , appreciate it for
    your efforts. You should keep it up forever! Good Luck.

    Reply
  • June 6, 2019 at 1:44 am
    Permalink

    Great work! That is the kind of info that should be shared across the web.
    Disgrace on Google for now not positioning this publish
    higher! Come on over and discuss with my site . Thank you =)

    Reply
  • June 6, 2019 at 4:09 am
    Permalink

    You are my aspiration, I have few web logs and
    very sporadically run out from brand :).

    Reply
  • June 6, 2019 at 1:05 pm
    Permalink

    What you posted was actually very reasonable. However, what about this?
    suppose you were to create a awesome headline?
    I am not saying your content is not good, but suppose you added
    something to possibly grab folk’s attention? I mean visit places of Nepal online| travel
    guide-2019 | BD Policy is a little vanilla. You should peek at Yahoo’s front page and note how they create news titles to grab viewers
    to open the links. You might try adding a video or a related pic or two to grab readers excited about what you’ve written. In my opinion,
    it could bring your posts a little bit more interesting.

    Reply
  • June 6, 2019 at 6:34 pm
    Permalink

    Hello mates, good piece of writing and pleasant urging commented
    at this place, I am truly enjoying by these.

    Reply
  • June 7, 2019 at 7:08 am
    Permalink

    Currently it appears like BlogEngine is the top blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    Reply
  • June 7, 2019 at 11:06 pm
    Permalink

    At this time it sounds like Expression Engine is the top blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

    Reply
  • June 8, 2019 at 6:27 am
    Permalink

    Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

    Reply
  • June 8, 2019 at 8:13 am
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really
    well written article. I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post.
    I will definitely comeback.

    Reply
  • June 11, 2019 at 6:30 am
    Permalink

    Terrific work! That is the type of info that are supposed to
    be shared around the web. Disgrace on the seek
    engines for no longer positioning this submit higher!
    Come on over and talk over with my site . Thanks =)

    Reply
  • June 11, 2019 at 6:38 am
    Permalink

    You are my aspiration, I possess few web logs and very sporadically run out from brand
    :).

    Reply
  • June 11, 2019 at 6:25 pm
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.

    I’ll make sure to bookmark it and come back to read more
    of your useful info. Thanks for the post. I will certainly comeback.

    Reply
  • June 12, 2019 at 5:14 am
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this
    post and the rest of the website is extremely good.

    Reply
  • June 12, 2019 at 7:21 pm
    Permalink

    I conceive you have noted some very interesting points, thanks for
    the post.

    Reply
  • June 12, 2019 at 11:16 pm
    Permalink

    Keep up the excellent piece of work, I read few
    posts on this website and I think that your weblog is really interesting and contains
    circles of excellent info.

    Reply
  • June 13, 2019 at 12:08 pm
    Permalink

    At this time it looks like WordPress is the best blogging platform available right now.

    (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

    Reply
  • June 13, 2019 at 12:38 pm
    Permalink

    You are my breathing in, I possess few web logs
    and very sporadically run out from brand :).

    Reply
  • June 13, 2019 at 5:34 pm
    Permalink

    I think that what you composed made a lot of sense. But,
    think about this, what if you were to create a killer post title?
    I ain’t suggesting your content isn’t solid., however suppose you added something to possibly
    get a person’s attention? I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 | BD Policy is kinda plain. You could glance at Yahoo’s home page
    and note how they create news titles to get viewers interested.
    You might add a video or a related picture or two to get people interested about what you’ve got to say.
    In my opinion, it would make your website a little bit
    more interesting.

    Reply
  • June 13, 2019 at 6:03 pm
    Permalink

    Keep up the excellent piece of work, I read few
    articles on this site and I think that your weblog is
    very interesting and has got circles of fantastic info.

    Reply
  • June 14, 2019 at 12:18 am
    Permalink

    You are my inhalation, I own few web logs and infrequently run out from post :).

    Reply
  • June 14, 2019 at 12:44 am
    Permalink

    Hi there very nice website!! Guy .. Beautiful ..
    Amazing .. I will bookmark your site and take the feeds also?
    I am glad to find so many useful information here within the publish, we
    need work out extra techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

    Reply
  • June 14, 2019 at 1:38 am
    Permalink

    I liked up to you’ll receive carried out proper here. The caricature is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nevertheless, you command get bought an impatience over that you would like be handing over the following.
    in poor health definitely come further earlier again as precisely the same nearly very regularly inside of
    case you shield this increase.

    Reply
  • June 14, 2019 at 3:13 am
    Permalink

    Currently it sounds like Expression Engine is the best blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    Reply
  • June 14, 2019 at 4:00 am
    Permalink

    If some one wants expert view concerning blogging after that i propose him/her to
    go to see this weblog, Keep up the nice work.

    Reply
  • June 14, 2019 at 9:23 am
    Permalink

    Great article! This is the kind of info that are supposed
    to be shared across the web. Disgrace on the search engines for now not positioning
    this post upper! Come on over and talk over with my website .
    Thank you =)

    Reply
  • June 14, 2019 at 11:57 am
    Permalink

    I loved up to you will receive performed proper here.
    The cartoon is tasteful, your authored subject matter stylish.
    however, you command get bought an nervousness over that you want be handing over
    the following. in poor health no doubt come further previously again as exactly the same just about a lot often inside of case you defend this increase.

    Reply
  • June 14, 2019 at 2:07 pm
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a very well
    written article. I’ll make sure to bookmark it
    and return to read more of your useful information. Thanks for
    the post. I will certainly return.

    Reply
  • June 17, 2019 at 10:17 pm
    Permalink

    Hello very nice web site!! Man .. Beautiful .. Amazing ..
    I will bookmark your website and take the feeds also? I am glad to search out so many helpful
    information here in the submit, we’d like work out more strategies on this regard,
    thanks for sharing. . . . . .

    Reply
  • June 17, 2019 at 10:24 pm
    Permalink

    Whats up very nice blog!! Guy .. Excellent .. Superb ..

    I will bookmark your site and take the feeds also? I am glad to find numerous helpful
    information right here in the post, we want work out more techniques on this regard, thanks for sharing.

    . . . . .

    Reply
  • June 18, 2019 at 12:30 am
    Permalink

    Hi there colleagues, good post and fastidious arguments commented at this place, I
    am in fact enjoying by these.

    Reply
  • June 18, 2019 at 1:50 am
    Permalink

    I believe everything posted made a ton of sense. However, think
    about this, what if you composed a catchier post title?

    I ain’t suggesting your content isn’t solid., but what if you added
    a post title that makes people want more? I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 | BD Policy is kinda
    vanilla. You might peek at Yahoo’s home page and watch how they create
    article titles to grab people interested. You might add
    a video or a picture or two to get people excited about everything’ve got to
    say. Just my opinion, it would make your posts a little bit more interesting.

    Reply
  • June 18, 2019 at 8:19 am
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this post plus the rest of the website is really good.

    Reply
  • June 18, 2019 at 7:24 pm
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing
    this article and the rest of the website is also very good.

    Reply
  • June 19, 2019 at 9:10 am
    Permalink

    What you posted made a lot of sense. However,
    think about this, suppose you composed a catchier title?
    I mean, I don’t want to tell you how to run your website, however what if you added something to possibly grab people’s attention? I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019
    | BD Policy is a little plain. You could look at Yahoo’s home page and watch
    how they create article headlines to grab
    viewers interested. You might add a video or a related picture or two to get people interested about everything’ve got to say.
    Just my opinion, it might bring your website a little livelier.

    Reply
  • June 20, 2019 at 9:12 am
    Permalink

    Hi! Someone in my Facebook group shared this site
    with us so I came to give it a look. I’m definitely enjoying the
    information. I’m book-marking and will be tweeting this
    to my followers! Terrific blog and excellent design.

    Reply
  • June 20, 2019 at 1:01 pm
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
    I will be sure to bookmark it and return to read more of
    your useful info. Thanks for the post. I will certainly return.

    Reply
  • June 20, 2019 at 2:10 pm
    Permalink

    I liked up to you will receive performed right here. The cartoon is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an nervousness over that you want be delivering the following.
    sick indubitably come more in the past once more since precisely the similar nearly
    very incessantly within case you protect this hike.

    Reply
  • June 20, 2019 at 10:04 pm
    Permalink

    I’m extremely impressed with your writing skills as
    well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or
    did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality writing,
    it’s rare to see a nice blog like this one today.

    Reply
  • June 21, 2019 at 11:15 am
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this article plus the rest of the site is really
    good.

    Reply
  • June 21, 2019 at 11:33 am
    Permalink

    If some one desires expert view regarding blogging and site-building after that
    i recommend him/her to pay a quick visit this website, Keep up the nice job.

    Reply
  • June 21, 2019 at 6:27 pm
    Permalink

    Right now it seems like Expression Engine is the best blogging
    platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

    Reply
  • June 22, 2019 at 1:13 am
    Permalink

    As I web-site possessor I believe the content material here
    is rattling great , appreciate it for your efforts. You should keep
    it up forever! Best of luck.

    Reply
  • June 22, 2019 at 7:07 pm
    Permalink

    If some one needs expert view about blogging and site-building then i advise him/her to visit
    this blog, Keep up the fastidious work.

    Reply
  • June 22, 2019 at 7:18 pm
    Permalink

    I loved as much as you’ll obtain carried out proper here.

    The comic strip is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get got an impatience over that you wish be
    handing over the following. ill indisputably come further until now
    once more as exactly the similar nearly a lot regularly within case
    you protect this increase.

    Reply
  • June 22, 2019 at 8:32 pm
    Permalink

    Wonderful work! That is the kind of info that are meant to be shared around the net.

    Disgrace on Google for no longer positioning this post
    upper! Come on over and discuss with my website . Thanks =)

    Reply
  • June 22, 2019 at 10:25 pm
    Permalink

    Hi there mates, pleasant article and fastidious urging commented here, I am actually enjoying
    by these.

    Reply
  • June 22, 2019 at 11:23 pm
    Permalink

    As I website possessor I believe the content material here is
    rattling excellent , appreciate it for your hard work.
    You should keep it up forever! Best of luck.

    Reply
  • June 23, 2019 at 12:02 am
    Permalink

    I think what you posted was actually very reasonable. But,
    consider this, what if you added a little information? I
    mean, I don’t want to tell you how to run your blog, however what if you added a post title that makes people desire more?

    I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 | BD Policy is a little
    plain. You should look at Yahoo’s home page and note how they create
    news titles to grab people to open the links.
    You might add a video or a picture or two to grab readers interested about everything’ve written. Just my opinion, it might
    make your posts a little livelier.

    Reply
  • June 23, 2019 at 2:41 am
    Permalink

    At this time it sounds like Expression Engine is the best blogging
    platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    Reply
  • June 23, 2019 at 2:50 am
    Permalink

    Hi there! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to give it a
    look. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and
    will be tweeting this to my followers! Wonderful blog and fantastic style and design.

    Reply
  • June 23, 2019 at 9:46 am
    Permalink

    As I web site possessor I believe the content matter here is rattling excellent ,
    appreciate it for your hard work. You should keep it up forever!

    Good Luck.

    Reply
  • June 23, 2019 at 11:08 am
    Permalink

    Hello friends, nice article and fastidious urging commented here, I am actually enjoying by these.

    Reply
  • June 23, 2019 at 1:09 pm
    Permalink

    At this time it sounds like WordPress is the top blogging platform out there
    right now. (from what I’ve read) Is that what you
    are using on your blog?

    Reply
  • June 23, 2019 at 4:01 pm
    Permalink

    I cherished as much as you’ll receive carried
    out proper here. The caricature is tasteful, your authored material stylish.
    however, you command get bought an shakiness over
    that you would like be turning in the following. unwell indubitably come more beforehand once more as precisely the same just about a lot often within case you shield this hike.

    Reply
  • June 24, 2019 at 12:00 am
    Permalink

    I was just looking for this info for some time.
    After 6 hours of continuous Googleing, at last I got it in your web site.
    I wonder what’s the lack of Google strategy that don’t rank this kind of informative web sites
    in top of the list. Generally the top websites are full of garbage.

    Reply
  • June 24, 2019 at 6:06 pm
    Permalink

    I like what you guys are up too. This kind of clever work and reporting!
    Keep up the great works guys I’ve included you guys to my personal blogroll.

    Reply
  • June 24, 2019 at 7:11 pm
    Permalink

    Yay google is my world beater aided me to find this great web
    site!

    Reply
  • June 25, 2019 at 9:54 am
    Permalink

    As I site possessor I believe the content matter here is rattling fantastic , appreciate it for your hard work.
    You should keep it up forever! Good Luck.

    Reply
  • June 26, 2019 at 12:27 am
    Permalink

    Hello There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and return to read more of your
    useful info. Thanks for the post. I will definitely comeback.

    Reply
  • June 26, 2019 at 3:01 am
    Permalink

    Hi there very cool web site!! Man .. Beautiful .. Wonderful ..

    I’ll bookmark your site and take the feeds also?
    I am happy to seek out a lot of useful info right here within the publish, we’d like work out extra techniques on this regard,
    thank you for sharing. . . . . .

    Reply
  • June 27, 2019 at 4:30 pm
    Permalink

    I don’t ordinarily comment but I gotta say appreciate it for the post on this great one :
    D.

    Reply
  • June 30, 2019 at 11:49 am
    Permalink

    Great work! This is the kind of information that are supposed to be shared
    across the internet. Shame on the search engines for no longer positioning this
    publish higher! Come on over and consult with my site .
    Thank you =)

    Reply
  • June 30, 2019 at 12:07 pm
    Permalink

    Everything said made a lot of sense. However, think on this, what if you added a little content?
    I ain’t suggesting your content is not good., however suppose you added something that makes people want more?
    I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 | BD Policy is kinda vanilla.

    You could glance at Yahoo’s front page and watch how they create post headlines to
    get people interested. You might try adding a video or a related picture or two to grab people excited about what you’ve
    got to say. Just my opinion, it would make your blog a little
    bit more interesting.

    Reply
  • June 30, 2019 at 1:50 pm
    Permalink

    Good day very cool website!! Man .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your web site and take the feeds also?
    I am glad to seek out numerous helpful info here within the submit, we want work
    out more techniques on this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

    Reply
  • July 1, 2019 at 5:30 pm
    Permalink

    Keep up the superb piece of work, I read few articles on this internet site and I conceive that your weblog is real interesting and
    has got lots of superb information.

    Reply
  • July 1, 2019 at 10:10 pm
    Permalink

    Keep up the excellent piece of work, I read few posts on this
    website and I believe that your site is really interesting and holds
    sets of great information.

    Reply
  • July 2, 2019 at 12:20 pm
    Permalink

    Keep up the fantastic work, I read few blog posts on this site and I believe that your blog is real interesting and contains
    circles of wonderful information.

    Reply
  • July 2, 2019 at 12:32 pm
    Permalink

    As I web-site possessor I believe the content matter here is rattling magnificent , appreciate it for your
    efforts. You should keep it up forever! Best of luck.

    Reply
  • July 4, 2019 at 5:54 pm
    Permalink

    Amazing blog layout here. Was it hard creating a nice looking website like this?

    Reply
  • July 4, 2019 at 8:51 pm
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 4, 2019 at 11:53 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 5, 2019 at 6:14 am
    Permalink

    I just want to say I am very new to blogs and truly savored you’re web site. More than likely I’m likely to bookmark your website . You amazingly come with superb articles and reviews. Regards for sharing your webpage.

    Reply
  • July 5, 2019 at 10:48 am
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 5, 2019 at 4:08 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 5, 2019 at 7:18 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 5, 2019 at 8:33 pm
    Permalink

    Terrific work! That is the kind of information that are meant to
    be shared across the internet. Shame on Google for not positioning this publish upper!
    Come on over and talk over with my web site . Thanks =)

    Reply
  • July 5, 2019 at 10:25 pm
    Permalink

    I just want to say I am very new to blogs and truly savored you’re web site. More than likely I’m likely to bookmark your website . You amazingly come with superb articles and reviews. Regards for sharing your webpage.

    Reply
  • July 6, 2019 at 12:36 am
    Permalink

    Right now it appears like Expression Engine is the preferred blogging platform available right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your
    blog?

    Reply
  • July 6, 2019 at 1:40 am
    Permalink

    Hey very cool site!! Guy .. Excellent .. Superb ..
    I will bookmark your blog and take the feeds also? I’m glad to seek out a lot of useful information right here in the submit, we want develop more techniques in this regard, thanks for
    sharing. . . . . .

    Reply
  • July 6, 2019 at 2:30 am
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 6, 2019 at 2:32 am
    Permalink

    Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I will make sure to bookmark it and come back to read more of
    your useful info. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

    Reply
  • July 6, 2019 at 2:40 am
    Permalink

    I was just looking for this information for a while.

    After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your web site.
    I wonder what’s the lack of Google strategy that do not rank this
    kind of informative web sites in top of the list.
    Normally the top websites are full of garbage.

    Reply
  • July 6, 2019 at 9:21 am
    Permalink

    Amazing blog layout here. Was it hard creating a nice looking website like this?

    Reply
  • July 6, 2019 at 12:00 pm
    Permalink

    I just want to say I am very new to blogs and truly savored you’re web site. More than likely I’m likely to bookmark your website . You amazingly come with superb articles and reviews. Regards for sharing your webpage.

    Reply
  • July 6, 2019 at 3:43 pm
    Permalink

    Amazing blog layout here. Was it hard creating a nice looking website like this?

    Reply
  • July 6, 2019 at 11:48 pm
    Permalink

    I just want to say I am very new to blogs and truly savored you’re web site. More than likely I’m likely to bookmark your website . You amazingly come with superb articles and reviews. Regards for sharing your webpage.

    Reply
  • July 7, 2019 at 2:59 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 7, 2019 at 10:09 pm
    Permalink

    I was just seeking this information for a while. After 6
    hours of continuous Googleing, at last I got it in your web site.

    I wonder what’s the lack of Google strategy that do not rank this
    type of informative sites in top of the list. Usually
    the top sites are full of garbage.

    Reply
  • July 8, 2019 at 7:05 am
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 8, 2019 at 9:41 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 9, 2019 at 6:54 am
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 9, 2019 at 12:01 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 9, 2019 at 3:47 pm
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 9, 2019 at 8:48 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 9, 2019 at 11:20 pm
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post and the
    rest of the website is also very good.

    Reply
  • July 10, 2019 at 2:13 am
    Permalink

    I believe what you posted made a great deal of sense.
    But, what about this? suppose you were to write a killer post title?
    I mean, I don’t want to tell you how to run your blog, but
    what if you added a title that makes people desire more?
    I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 | BD Policy
    is a little vanilla. You might peek at Yahoo’s home page and see how they create
    news headlines to grab people to open the links. You might add a video or a related pic
    or two to get people excited about what you’ve written. In my opinion, it could bring your blog
    a little livelier.

    Reply
  • July 10, 2019 at 5:36 am
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 10, 2019 at 1:09 pm
    Permalink

    How long does a copyright last on newspaper articles?. . If a service copies newspapers articles and then posts it in a database on the Internet, is there also a copyright on the Internet content?.

    Reply
  • July 10, 2019 at 9:45 pm
    Permalink

    I just want to mention I’m all new to blogs and certainly savored you’re web site. More than likely I’m want to bookmark your site . You surely have good writings. Appreciate it for sharing your web page.

    Reply
  • July 13, 2019 at 8:19 am
    Permalink

    Unquestionably believe that which you stated. Your favorite justification seemed to be on the net the simplest thing to be aware
    of. I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries
    that they just don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as
    well as defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

    Reply
  • July 13, 2019 at 1:46 pm
    Permalink

    Hey there! I’ve been reading your website for a long time now and finally got the courage to
    go ahead and give you a shout out from New Caney Texas!

    Just wanted to mention keep up the great job!

    Reply
  • July 13, 2019 at 2:09 pm
    Permalink

    Hello, i believe that i saw you visited my website thus i
    came to go back the choose?.I’m attempting to find things
    to enhance my web site!I guess its good enough to use some of your ideas!!

    Reply
  • July 13, 2019 at 3:42 pm
    Permalink

    Thank you for the good writeup. It if truth be told was a enjoyment account it.
    Look complicated to more delivered agreeable from you!
    However, how can we be in contact?

    Reply
  • July 14, 2019 at 4:22 pm
    Permalink

    I got what you mean,saved to bookmarks, very decent
    website.

    Reply
  • July 14, 2019 at 9:20 pm
    Permalink

    I conceive you have mentioned some very interesting details,
    regards for the post.

    Reply
  • July 14, 2019 at 11:13 pm
    Permalink

    I beloved as much as you will obtain performed right here.
    The cartoon is tasteful, your authored material stylish.
    nevertheless, you command get bought an nervousness over that you would
    like be handing over the following. in poor health unquestionably come further
    earlier once more as precisely the same just about a lot steadily inside case you defend this increase.

    Reply
  • July 15, 2019 at 2:58 am
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate
    you penning this post plus the rest of the website is extremely good.

    Reply
  • July 15, 2019 at 4:11 am
    Permalink

    With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique content I’ve either authored myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping
    it up all over the internet without my authorization.
    Do you know any solutions to help protect against
    content from being ripped off? I’d genuinely appreciate
    it.

    Reply
  • July 15, 2019 at 7:31 am
    Permalink

    No matter if some one searches for his essential thing, therefore he/she wants to be
    available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

    Reply
  • July 15, 2019 at 1:20 pm
    Permalink

    It’s awesome to pay a visit this web site
    and reading the views of all mates on the topic of this piece of writing, while I am also zealous of getting know-how.

    Reply
  • July 15, 2019 at 2:08 pm
    Permalink

    Yesterday, while I was at work, my sister stole my iPad and tested to see if it can survive a twenty
    five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad
    is now broken and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!

    Reply
  • July 15, 2019 at 5:42 pm
    Permalink

    I think everything said made a ton of sense. But, what about this?
    suppose you added a little content? I ain’t saying your information is not good., however what
    if you added something to possibly get a person’s attention? I mean visit places of Nepal online| travel guide-2019 |
    BD Policy is kinda boring. You might look at Yahoo’s home page and watch how they write news titles to get people
    to open the links. You might add a related video or a pic or two
    to grab people interested about what you’ve written. Just my
    opinion, it would bring your posts a little livelier.

    Reply
  • July 15, 2019 at 6:25 pm
    Permalink

    Terrific article! This is the type of information that are meant to be shared across the web.
    Shame on Google for not positioning this put up higher!
    Come on over and consult with my web site . Thank you =)

    Reply
  • July 16, 2019 at 5:32 am
    Permalink

    Hello there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at alternatives for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

    Reply
  • July 16, 2019 at 1:20 pm
    Permalink

    I truly love your site.. Very nice colors & theme.
    Did you develop this web site yourself? Please reply
    back as I’m hoping to create my own personal blog and
    would love to know where you got this from or just what the theme is
    named. Cheers!

    Reply
  • July 16, 2019 at 1:34 pm
    Permalink

    Right here is the right website for everyone who wants to understand this topic.
    You understand a whole lot its almost tough to argue with
    you (not that I really would want to…HaHa).
    You certainly put a fresh spin on a topic which
    has been written about for years. Excellent stuff, just wonderful!

    Reply
  • July 16, 2019 at 2:11 pm
    Permalink

    Keep up the superb piece of work, I read few blog posts on this internet site
    and I believe that your blog is really interesting and holds lots of
    superb info.

    Reply
  • July 16, 2019 at 4:07 pm
    Permalink

    Keep up the excellent work, I read few posts on this site and I conceive that your blog
    is rattling interesting and contains bands of superb information.

    Reply
  • July 16, 2019 at 4:47 pm
    Permalink

    Keep up the excellent piece of work, I read few
    content on this website and I believe that your site is real interesting and has bands of good information.

    Reply
  • July 16, 2019 at 6:23 pm
    Permalink

    Hello! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast.
    I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where
    to start. Do you have any tips or suggestions? Thank you

    Reply
  • July 17, 2019 at 6:49 am
    Permalink

    You are my inspiration, I possess few blogs and
    occasionally run out from brand :).

    Reply
  • July 17, 2019 at 7:00 am
    Permalink

    Hello everyone, it’s my first go to see at this site, and paragraph is really fruitful designed for me, keep up posting these articles.

    Reply
  • July 17, 2019 at 7:35 am
    Permalink

    I just like the helpful info you supply to your articles.
    I will bookmark your weblog and check once more right here regularly.
    I am reasonably certain I’ll be told plenty of new stuff proper right here!
    Best of luck for the following!

    Reply
  • July 17, 2019 at 9:31 am
    Permalink

    Nice blog here! Also your website loads up very fast! What host are you using?
    Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly
    as yours lol

    Reply
  • July 17, 2019 at 10:26 am
    Permalink

    You can certainly see your skills within the work you write.

    The sector hopes for more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe.
    Always follow your heart.

    Reply
  • July 17, 2019 at 10:51 am
    Permalink

    Hi there, just wanted to tell you, I loved
    this post. It was helpful. Keep on posting!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *